Wie ben je en wat deed je voordat je vrachtwagenchauffeur bent geworden?
Ik ben Grietje Akkerman uit Staphorst. Ik ben heel lang winkelmedewerker geweest, maar ben nu op zoek naar meer vrijheid. Daarnaast naar iets wat fysiek ook langere tijd vol te houden is.

“Als je erover nadenkt, vraag gewoon die proefles aan. Nadat ik de proefles had gehad was ik er nog meer van overtuigd om vrachtwagenchauffeur te worden, toen wist ik het zeker!”
Waarom heb je de stap gemaakt om vrachtwagenchauffeur te worden?
Via mijn man ben ik in aanraking gekomen met het beroep vrachtwagenchauffeur. Hij heeft internationaal transport gedaan, en rijdt nu binnenland. Na een keer een week mee te zijn geweest kwam ik er achter dat het gevoel van vrijheid mij erg aansprak. Daarnaast vind ik het een stoere uitdaging om een grote machine te besturen en onder controle te houden.
Nederland is een echt transportland, ik denk daarom dat ik een betrouwbaar beroep heb gekozen, dat is natuurlijk ook belangrijk.
Hoe verwacht je dat een werkweek als vrachtwagenchauffeur er uit ziet?
Ik ben via mijn man al redelijk bekend met hoe het is om vrachtwagenchauffeur te zijn. Alleen het ook echt zelf doen is natuurlijk een heel ander verhaal.
Hoe je werkweek er uit gaat zien hangt behoorlijk af van in welke sector je uiteindelijk komt te werken. Ik zit nu nog midden in de rijlessen om mijn vrachtwagenrijbewijs te halen, dus ben nog niet ergens in dienst. Ik ben van plan om na het halen van het CE rijbewijs verschillende bedrijven te benaderen om eens een dag mee te draaien. Zo kom ik er snel achter welk bedrijf en welke sector het beste bij mij past. Ik sta open voor verschillende sectoren, zoals bijvoorbeeld winkelbevoorrading, van en naar distributiecentra en bulktransport.
Momenteel heb ik nog kinderen thuis, dus wil ik graag parttime aan de slag. Tegenwoordig is dat iets makkelijker te regelen dan vroeger. Het enige nadeel is dat de kans minder groot is dat je een eigen vrachtwagen krijgt. Het lijkt me een mooi gevoel om je eigen cabine te hebben die helemaal van jou is, als een soort tweede huis die je een beetje naar eigen wens kan inrichten.
Hoe ziet jouw rijopleiding tot vrachtwagenchauffeur er tot nu toe uit?
Na mijn proefles kreeg ik een planning en hebben we samen bepaald wanneer de rijlessen zouden plaatsvinden. De rijlessen zijn standaard 4 uur achter elkaar. Dat klinkt lang, maar de uren vliegen voorbij, dat komt misschien ook omdat ik er ontzettend veel plezier in heb! Ik hoorde ook dat je dit kan aanpassen als je bijvoorbeeld liever korter of langere blokken les achter elkaar wil.
In december heb ik de theorie en code 95 gehaald, diezelfde maand ben ik geslaagd voor mijn C rijbewijs. Binnenkort ga ik examen doen voor het CE rijbewijs.
Heb je tips voor andere startende vrachtwagenchauffeurs of lessers?
Tegen iedereen die twijfelt of eventueel al voorzichtig op zoek is naar werk als vrachtwagenchauffeur zou ik willen zeggen; Als je erover nadenkt, vraag gewoon die proefles aan, het beeld dat je hebt van rijden in een vrachtwagen kan best anders zijn dan de werkelijkheid. De enige manier om erachter te komen of het iets voor jou is, is om het gewoon te gaan doen. Nadat ik de proefles had gehad was ik er nog meer van overtuigd om vrachtwagenchauffeur te worden, toen wist ik het zeker!
Hoe is het om als vrouw deel te nemen aan een overwegend “mannenwereld”?
Dat vind ik juist leuk, ik val een beetje buiten het stereotype. Het gaat erom dat je, je vak leuk vindt. Uiteindelijk ben je op jezelf aangewezen als je onderweg bent, het maakt dan niet uit of je man of vrouw bent vind ik. Ik hoor wel dat vrouwen in de vrachtwagen beter de rust kunnen bewaren, dat ervaar ik als een pluspunt.
Hoe ervaar je de rijlessen bij C/CE Prof?
Marinus is een fijne, rustige instructeur, die je eerst vertrouwd laat worden met de vrachtwagen. Jezelf vertrouwd voelen en goed leren spiegelen is belangrijk voordat je deelneemt aan het verkeer, zodat je de situatie kan overzien en weet wanneer en hoe je moet ingrijpen. Gelukkig heb je altijd een instructeur naast je zitten die je daar in het begin bij helpt. Vervolgens ga je de weg op en begin je met stukken over B wegen, daarna volgen de snelweg en speciale verrichtingen. Als laatste moet je in de steden bij uitzonderingssituaties echt laten zien wat je kan. De onvoorspelbaarheid en rekening houden met al het verkeer om je heen is erg belangrijk.
Heb jij ook interesse om te gaan lessen voor je vrachtwagen rijbewijs? Twijfel niet en neem contact op met Marinus van C/CE Prof voor een gratis proefles.